Acil servis başvurularında neredeyse eski günlere döndük
“Türkiye’de acil servisler acil hastalarının ihtiyaçlarına yetmiyor” inanışı gerçeği yansıtmıyor. Bu yanlışlık, acil olmayan hastaların da acil servislere başvurmaları sonucunda başvuru oranının olması gerekenden çok daha yüksek olmasından kaynaklanıyor. Oysa pandemi sürecinde acil servis başvuruları olması gereken seviyelerdeydi ve beklenti acil servislerin bundan sonra sadece acil hastalarına hizmet vermeleri yönündeydi. Ancak bu istek karşılığını bulmadı ve korkulan oldu.
Yayınlanma :
08.07.2020 17:07
Güncelleme :
08.07.2020 17:08


de durum istenilen düzeyde değil” Bu sözler Türkiye Acil Tıp Derneği Başkanı
Prof. Dr. Süleyman Türedi’ye ait. Türkiye’de acil servislerin acil olmayan
başvurular nedeniyle kapasitesinin çok üzerinde hasta baktığı ve bu servislerde
çalışan sağlık ekibinin enerjilerini acil olmayan hastalara harcamalarının
gerçek acil hastalarını kısmen de olsa mağdur ettiği bilinen bir gerçek.ACİL SERVİSE BAŞVURANLARIN SADECE YÜZDE
10’U ACİL HASTASIPandemi döneminden önce çok yoğun trafiği olan ve günde ortalama
1500 hasta gören acil servislerin varlığı da bunun göstergesi. Oysa söz konusu
1500 hastanın sadece yüzde 10’u gerçek acil hastası. Acil olmayan hastalara
harcanan ekipman ve enerji ise gerçek acil hastalarının alması gereken hizmet
kalitesinin düşmesine neden oluyor.
FIRSATI DEĞERLENDİRMELİYİZProf. Dr. Süleyman Türedi, “Pandemi süreci acil servislerin
gerçek amaçlarına uygun hizmet verebilmesi için çok önemli bir fırsattı ve biz
bu fırsatı henüz değerlendiremedik” diyor ve açıklıyor; “Aslında ülkemizdeki
acil servislerin fiziki şartları, teknik donanımları, ekip kalitesi ve tıbbi
becerisi bu alanda gelişmiş sayılan birçok ülkeden daha iyi durumda. Bu konuda
dünyanın sayılı ülkeleri arasındayız. Şunun bilinmesi gerekir. Gerçek acil
hastalarının oranı düşünüldüğünde acil servis kapasitemiz ülkemizdeki tüm acil
hastalarına kaliteli ve yeterli hizmet verecek düzeydedir. Ancak yaşadığımız
pandemi sürecinden önce bu kapasitenin çok üzerinde bir hasta yükü ile
karşılaştığımız ve acil servislerimizde acil olmayan hastalara hizmet vermek
zorunda kaldığımız için toplumda, ‘Acil servisler ihtiyacı karşılamaktan uzak
ve yetersiz’ algısı var. Oysa pandemi süreci gösterdi ki gerçek acil
hastalarının oranı geçmişteki başvurularla kıyaslandığında olması gereken
eviyelerdeydi ve bu hastalar mevcut kaynaklarımızla çok rahat şekilde
yönetilebildi.”
ACİL SERVİSLER ESKİ HALİNE DÖNDÜTüredi’ye göre, acil servislerde bir hastanenin günde 1000’in
üzerinde olan acil başvuruları pandemi döneminde çok azalmış ve gereksiz
başvuruların azalmasıyla acil servisler sadece gerçek acil hastalarına hizmet
verir olmuştu. Bu noktada acil servis başvurularının ‘yeni normal’ olarak
adlandırılan döneme geçilmesiyle beraber yeniden ciddi şekilde arttığı ve
alınan önlemlere rağmen rakamların eskiye dönüşe işaret eder hale geldiği
belirtiliyor.AİLE HEKİMLİĞİ ÖZENDİRİLMELİSorunun çözümünde en önemli noktalardan birinin de Aile
Hekimliği uygulaması olduğu belirtiliyor. Pandemi sürecinde birçok hastanın
aile hekimleriyle irtibata geçtiklerini söyleyen Türedi, hastane acil
ervislerinde ki iş yükünün azaltılması, daha kaliteli hizmet verilmesinin
ağlanması ve hastaların sorunlarının hastaneye başvurmadan çözülebilmesi için
aile hekimliği uygulamasının özendirilmesi gerektiğini belirterek,“ Elimizdeki
bu gücün farkında olup gereken değeri verirsek yaşadığımız sıkıntıları aşma
konusunda zorlanmayız” diyor.
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: