"Şiir Kalbimizde" 2. Yeni Şairlerini Andı
5 Nisan 2023 Çarşamba günü Karşıyaka Katlı Pazar Yerindeki Sancar Maruflu Yerleşkesindeki programda Şiir Kalbimizde grubu şairleri Sanat Değirmeni Grubu Şâirlerinin de katılımıyla 2. Yeni Şâirlerini şiirleriyle andı.
Yayınlanma :
07.04.2023 09:47
Güncelleme :
07.04.2023 09:47


Metin SOYDEVELİ yönetimindeki etkinlikte, Turhan GÜLEL’in Türk Edebiyatındaki 2. Yeni anlayışı hakkındaki geniş değerlendirme ve bilgi aktarımı yanında Dilek AKSEL de şairler hakkında bilgiler verdi. Aygün EROĞLU’nun da ortam ve video kayıtlarını yaptğı etkinlikte
köşe yazarımız şâir Şerif KUTLUDAĞ’ınSezaîKARAKOÇ’un “Sürgün Ülkeden Başkenler Başkentine” isimli şiirini seslendirdi. Anma programında aşağıda isimleri verilen Şiir Kalbimizde Grubu Şâirleri, 2. Yeni şâirlerinden aldıkları şiirleri seslendirdiler:
Süreyya TÜRKAYDIN: 1- Masa Da Masaymış Ha (Edip Cansever) , 2- İki Şey (Cemal Süreya)
Birhan AKARSU:1- Üvercinka (Cemal Süreya) , 2- Mendilimde Kan Sesleri (Edip Cansever)
Aygün EROĞLU:1- Göğe Bakma Durağı (Turgut Uyar)
Dilek AKSEL:1- Gelmiş Bulundum (Edip Cansever)
Birgül KIZILKAYA:1- Evvel Zaman İçinde (Oktay Rifat) , 2- Ne Böyle Sevdalar Gördüm Ne Böyle Ayrılıklar (İlhan Berk)Elif ÇIRAK:1- Umuş (Edip Cansever) , 2- Güneşi Yakanların Selamı (İlhan Berk)
Şerif KUTLUDAĞ:1- Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine (Sezai Karakoç)
Aydın YAVUZER:1- Üşür Ölüm Bile (Ülkü Tamer) , 2- Uyku (Ülkü Tamer)
Yasemin YAZGAN:1- Sevgilim Bir Günün Ortası Şimdi (Cemal Süreya)
Gülizar ATAN:1- Mor Külhani (Ece Ayhan)
Nadire ÖKSÜZ:1- Yerçekimli Karanfil (Edip Cansever) , 2- Tel Cambazının Tel Üstündeki Durumunu Anlatır Şiirdir (Turgut Uyar)
Ekrem KELEŞOĞLU:1- Meçhul Öğrenci Anıtı (Ece Ayhan)
Belma MARANGOZ, Ümran EROL ve Suna YILMAZ da şiirlerini seslendirdiler.
2. YENİ ŞAİRLERİ:
Cemal Süreya (1931-1990)
İlhan Berk (1918-2008)
Edip Cansever (1928-1986)
Ece Ayhan (1931-2002)
Turgut Uyar (1927-1985)
Ülkü Tamer (1937-2018)
Sezai Karakoç (1933-2021) …
2. YENİ ŞİİR AKIMININ GENEL İLKELERİ:
Aklın mantıksal işleyişine sırt çevirdiler, gerçeküstücülüğü daha bilinçli benimsediler.
Anlama değil imgeye kapılarını sonuna kadar açtılar.
Konuşma diline uzak kaldılar, edebi sanatlara özgürlük tanıdılar.
I. Yeni’nin (Garip Akımı) tam tersi noktadan yola çıkarak halk kültüründen uzaklaştılar.
Anlamı karartan ve gizleyen bir tavır takındılar. Sözcüklerin çağrışımlarla derinleşen ve çoğalan değerine önem verdiler.
Folklorik malzemenin şairin kişiliğini ezeceğini savunduklarından “Folklor şiire düşman” sloganını geliştirdiler.
Kentli küçük insan tipinin çizilmesine ve bu tipin “Süleyman Efendi” tiplemesinde olduğu gibi idolleştirilmesine son verdiler.
Duyguya ve çağrışıma dayanarak şiirin içsel zenginliğini daima yeni yorumlara açık bıraktılar.
Garip şiiri yoksul çoğunluğun yaşama koşullarını ve zevk anlayışını dikkate alırken, İkinci Yeniciler, daha çok aydın kesimin ve elit tabakanın zevkine hitap ettiler.
Şiiri, diğer sanatlarla yakın ilişkiye soktular.
Şiiri aklın, ahlaki endişelerin, yasaların ve alışılmış her türlü sınırlayıcı, baskıcı düzeneklerin dışına çıkarmak istediler.
Biçimin içerikten önce geldiğini savunan İkinci Yeniciler, siyaset dışı kalmaya özen gösterdiler.
Yorum Yazma Kuralları
Lütfen yorum yaparken veya bir yorumu yanıtlarken aşağıda yer alan yorum yazma kurallarına dikkat ediniz.
Türkiye Cumhuriyeti yasalarına aykırı, suç veya suçluyu övme amaçlı yorumlar yapmayınız.
Küfür, argo, hakaret içerikli, nefret uyandıracak veya nefreti körükleyecek yorumlar yapmayınız.
Irkçı, cinsiyetçi, kişilik haklarını zedeleyen, taciz amaçlı veya saldırgan ifadeler kullanmayınız.
Türkçe imla kurallarına ve noktalama işaretlerine uygun cümleler kurmaya özen gösteriniz.
Yorumunuzu tamamı büyük harflerden oluşacak şekilde yazmayınız.
Gizli veya açık biçimde reklam, tanıtım amaçlı yorumlar yapmayınız.
Kendinizin veya bir başkasının kişisel bilgilerini paylaşmayınız.
Yorumlarınızın hukuki sorumluluğunu üstlendiğinizi, talep edilmesi halinde bilgilerinizin yetkili makamlarla paylaşılacağını unutmayınız.
Yorumlar
Kalan Karakter: