“Yağa kalk Sakarya!..” sözü, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının, Türk şiirinin, Türk düşünce hayatının, Türk siyasetinin çok özel isimlerinden birisi olan Necip Fazıl KISAKÜREK’in dillere pelesenk olan “Sakarya Türküsü” şiirinin bitişi olan mısralarda yer alan şekliyle:
“Yol onun, varlık onun, gerisi hep angarya;
“Yüz üstü çok süründün; AYAĞA KALK SAKARYA!.. ”
son derece özel bir sözüdür…
25 Mayıs’ta ölen(1983), 26 Mayıs’ta doğan(1904): Önce ölen ve bir gün sonra doğan Necip Fazıl’ın hayatındaki gel gitlerin, arayışların, felsefenin ve “Büyük Doğu” yolunda geleceğe yönelik “İdeolagya Örgüsü”nün habercisidir sanki!..
Hayata gözlerini, altı yüz yıllık bir Osmanlı Devletinin muhteşem mazisi yanında uzun süreli yıkılış sürecinin son demlerinde açan Necip Fazıl 29 Ekim 1923’te 19 yaşında bir delikanlı iken Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak hayata devam eder.
İşte bu sürecin ruhunda yarattığı derin gel gitli duygular da onun hayat bakışını etkileyen unsurların başında gelir.
Mahalle Mektebi, Fransız Frerler Okulu, Amerikan Koleji Emin Efendi Mahalle Mektebi İstanbul Büyük Reşit Paşa Numune Mektebi, Rehber-i İttihat Okulu, Heybeliada Numune Mektebi şeklinde farklı okullarda geçen temel eğitimin ardından lise gündeme gelir.
Lise öğrenimi için, Mekteb-i Fünun-u Bahriye-i Şahane(Deniz Lisesi)’ne girer. Bu okulda hocaları arasında Yahya Kemal ve Hamdullah Suphi gibi isimler vardı. Şiire olan ilgisi artan Necip Fazıl,"Nihal" isminde haftalık bir dergi çıkarır. Necip Fazıl’ın Deniz Lisesi öğrenciliği sırasında farklı sınıflarda okuyan yine Yahya Kemal’in öğrencisi olan bir diğer ünlü şâir Nazım Hikmet de vardır bu okulda.
1921 yılında Darülfunun Felsefe Şubesi'ne kaydolur. Bu okulda birçok ünlü edebiyatçı ile tanışır. "Yeni Mecmua" dergisinde şiirleri yayınlanır.
1924 yılında burslu öğrenci olarak Paris'teki Sorbonne Üniversitesi'ne girer. Burada Henri Bergson'la tanışır.
Paris süreci maceralarla dolu geçer Necip Fazıl için ve batılı bir bakış açısıyla yurda döner.
Türkiye'ye döndükten sonra Felemenk Bahr-i Sefid Bankası'nda ve Osmanlı Bankası'nın çeşitli şubelerinde, 1929'da da İş Bankası Ankara Şubesi'nde çalışır.
Necip Fazıl, 24 yaşındayken yayınladığı ikinci şiir kitabı “Kaldırımlar” ile tanınır. 1934 yılına kadar sadece şair olarak tanınır ve o devirde Türk basınının merkezi olan Bâb-ı Âli'nin önde gelen isimleri arasında yer alır.
1934 yılında Abdülhakîm Arvâsî ile tanışır. Arvasî’nin sohbetlerine katılır.
Bu buluşma ve tanışma onun hayata bakışında büyük bir kırılma getirir. Bu kırılmanın devamında büyük bir değişim yaşayan Kısakürek, 17 Eylül 1943’te ilk sayısını çıkardığı ve 1978’e kadar 512 sayı yayımladığı “Büyük Doğu Dergisi” yoluyla İslamcı görüşlerini kamuoyuna duyuran ve Büyük Doğu Hareketi’ne önderlik eden bir şair kimliğine bürünür.
Hayatının değişik evrelerinde siyasi görüşleri ve yazıları sebebiyle ceza evine de girip çıkan Necip Fazıl ömrünün son demlerinde siyasetle de ilgilenirse de o hep şâir kimliğiyle şöhretini ve varlığını sürdürür.
Şu şiirleri onun öne çıkan şiirlerinden bir kaçıdır sadece:
KALDIRIMLAR şiiri herkese hitap eden dillerden düşmeyen bir şiiridir.
ÇİLE, onun düşünce dünyasındaki kırılma ve arayışlarını işleyen şiiridir.
ZİNDANDAN MEHMET’E MEKTUP cezaevinden hayat bakışı ve sorgulayış şiiridir.
SAKARYA TÜRKÜSÜ, Türk Milleti’nin tarihini ve asıl kimliğini hatırlatan bir heyecan şiiridir.
CANIM İSTANBUL, İstanbul üzerine yazılmış en özel şiirlerden birisidir.
Aşağıda isimlerini sıraladığım eserlerinin çokluğu onun özellikle yaşadığı dönemlerde toplumu neden o kadar çok etkilediğinin en somut göstergesidir.
Necip FAZIL’ın ölüm ve doğum günleri vesilesiyle bu yazıyı kaleme alırken son günlerde vefat eden Türk Halk Müziği santçısı Nuri SESİGÜZEL ile Türk pop müziğinin Cumhuriyet dönemi sanatçılarından piyanist şantör İlham GENCER’e de ALLAH’tan rahmetler diliyoruz.
CANIM İSTANBUL - Necip Fazıl -
Ruhumu eritip de kalıpta dondurmuşlar;
Onu İstanbul diye toprağa kondurmuşlar.
İçimde tüten bir şey; hava, renk, eda, iklim;
O benim, zaman, mekan aşıp geçmiş sevgilim.
Çiçeği altın yaldız, suyu telli pulludur;
Ay ve güneş ezelden iki İstanbulludur.
Denizle toprak, yalnız onda ermiş visale,
Ve kavuşmuş rüyalar, onda, onda misale.
İstanbul benim canım;
Vatanım da vatanım...
İstanbul,
İstanbul...
Tarihin gözleri var, surlarda delik delik;
Servi, endamlı servi, ahirete perdelik...
Bulutta şaha kalkmış Fatih`ten kalma kır at;
Pırlantadan kubbeler, belki bir milyar kırat...
Şahadet parmağıdır göğe doğru minare;
Her nakışta o mana: Öleceğiz ne çare? ..
Hayattan canlı ölüm, günahtan baskın rahmet;
Beyoğlu tepinirken ağlar Karacaahmet...
O manayı bul da bul!
İlle İstanbul`da bul!
İstanbul,
İstanbul...
Boğaz gümüş bir mangal, kaynatır serinliği;
Çamlıca`da, yerdedir göklerin derinliği.
Oynak sular yalının alt katına misafir;
Yeni dünyadan mahzun, resimde eski sefir.
Her akşam camlarında yangın çıkan Üsküdar,
Perili ahşap konak, koca bir şehir kadar...
Bir ses, bilemem tanbur gibi mi, ud gibi mi?
Cumbalı odalarda inletir ` Katibim`i...
Kadını keskin bıçak,
Taze kan gibi sıcak.
İstanbul,
İstanbul...
Yedi tepe üstünde zaman bir gergef işler!
Yedi renk, yedi sesten sayısız belirişler...
Eyüp öksüz, Kadıköy süslü, Moda kurumlu,
Adada rüzgar, uçan eteklerden sorumlu.
Her şafak Hisarlarda oklar çıkar yayından
Hala çığlıklar gelir Topkapı Sarayından.
Ana gibi yar olmaz, İstanbul gibi diyar;
Güleni şöyle dursun, ağlayanı bahtiyar...
Gecesi sünbül kokan
Türkçesi bülbül kokan,
İstanbul,
İstanbul...
NECİP FAZIL’IN ESERLERİ
Örümcek Ağı (1925) , Kaldırımlar (1928) , Ben ve Ötesi (1932) , Birkaç Hikâye Birkaç Tahlil (1933) , Tohum (1935) , Beklenen (1937) , Bir Adam Yaratmak (1938) , Künye (1938) , Sabır Taşı (1940) , Namık Kemâl (1940) , Çerçeve (1940) , Para (1942) , Vatan Şairi Nâmık Kemâl (1944) , Müdafaa (1946) , Halkadan Pırıltılar(Veliler Ordusundan) (1948) , Nam (1949) , Çöle İnen Nur (İzinsiz Baskı) (1950) , 101 Hadis (Büyük Doğu'nun 1951'de verdiği ek) (1951) , Maskenizi Yırtıyorum (1953) , Sonsuzluk Kervanı (1955) , Cinnet Mustatili (Yılanlı Kuyudan) (1955) , Mektubat'tan Seçmeler (1956) , At'a Senfoni (1958) , Büyük Doğu'ya DOĞRU (İdeolocya Örgüsü) (1959) , Altun Halka (Silsile) (1960) , O ki O Yüzden Varız (Çöle İnen Nur) (1961)
Çile (1962) , Her Cephesiyle Komünizm (1962) , Türkiye'de Komünizm ve Köy Enstitüleri (1962) , Ahşap Konak (Büyük Doğu'nun 1964'te verdiği ek) (1964) , Reis Bey (1964) , Siyah Pelerinli Adam (Büyük Doğu'nun 1964'te verdiği ek) (1964) , Hazret (1964) , İman ve Aksiyon (1964) , Ruh Burkuntularından Hikâyeler (1965) , Büyük Kapı (O ve Ben) (1965) , Ulu Hakan II. Abdülhamid Han (1965) , Bir Pırıltı Binbir Işık (1965) , Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar I (1966) , Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar II (1966) , Büyük Kapı'ya ek (Başbuğ Velilerden) (1966) , İki Hitabe: Ayasofya / Mehmetçik (1966) , El Mevahibü'l Ledüniyye (1967) , Vahidüddin (1968) , İdeolocya Örgüsü (1968) , Türkiye'nin Manzarası (1968) , Tanrı Kulundan Dinlediklerim I (1968) , Tanrı Kulundan Dinlediklerim II (1968) , Peygamber Halkası (1968)
1001 Çerçeve 1-2-3-4-5 (1968) , Piyeslerim(Ulu Hakan/Yunus Emre/S. P. Adam) (1969) , Müdafaalarım (1969) , Son Devrin Din Mazlumları (1969) , Sosyalizm Komünizm ve İnsanlık (1969) , Şiirlerim (1969) , Benim Gözümde Menderes (1970) , Yeniçeri (1970) , Kanlı Sarık (1970) , Hikâyelerim (1970) , Nur Harmanı (1970) , Reşahat (1971) , Senaryo Romanları (1972) , Moskof (1973) , Hazret (1973) , Esselâm (1973) , Hac (1973) , Çile (Nihaî Tertib) (1974) , Rabıta (1974) , Başbuğ Velilerden 33 (Altun Silsile) (1974) , O ve Ben (1974) , Bâbıâli (1975) , Hitabeler (1975) , Mukaddes Emanet (1976) , İhtilal (1976) , Sahte Kahramanlar (1976) , Veliler Ordusundan 333 (Halkadan Pırıltılar) (1976) , Rapor (1976- 1980 Arasında Rapor adıyla 13 yayın) , Rapor 2 (1976) , Yolumuz, Halimiz, Çaremiz (1977) , İbrahim Ethem (1978) , DOĞRU Yolun Sapık Kolları (1978) , Aynadaki Yalan (1980) , İman ve İslâm Atlası (1981) , Batı Tefekkürü ve İslâm Tasavvufu (1982) , Tasavvuf Bahçeleri (1983) , Kafa Kâğıdı (1984) , Hesaplaşma (1985) , Dünya Bir İnkılâp Bekliyor (1985) , Mümin (1986) , Öfke Ve Hiciv (1988) , Konuşmalar (1990) , Başmakalelerim 1 (1990) , Hücum Ve Polemik (1992) , Başmakalelerim 2 (1995) , Başmakalelerim 3 (1995) , Edebiyat Mahkemeleri (1997) , Hâdiselerin Muhasebesi 1 (1999) , Püf Noktası (2000) , Hâdiselerin Muhasebesi 1 (1999) , Püf Noktası (2000) ,
Yorumlar
Kalan Karakter: